Alla inlägg under april 2013

Av Catarina - 30 april 2013 20:13


Underbara vår! Jag hittade några snödroppar i gräsmattan.
Vi hade våran egen majbrasa av några gamla plankor och kvistar som blåst ur träden :)
Barnen sprang och samlade kvistar och rensade rabatterna på torra blommor, dom tyckte det var jätteroligt!

Jag mår inte alls bra nu så jag får ligga inne. Smärtan är verkligen hemsk nu och så fort jag försöker göra någonting eller bara gå någonstans blir jag alldeles kallsvettig. Det är så tråkigt!
Inte klarar jag av att äta någonting heller, mår bara illa och det enda jag kan stoppa i munnen var ett syfligt äpple, dom här som är alldeles illgröna.
Jag hoppas verkligen att morgondagen blir bättre.

Jag önskar alla mina läsare en riktigt härlig valborg! Hoppas ni har bra väder och inte alltför kallt.
Kramar

Av Catarina - 30 april 2013 10:49

Idag blev Clara hemma då farmor var sjuk, Clara grät i morse när jag berättade det så jag fick säga att hon och jag fick ha en mysdag tillsammans, tyvärr är jag inte så mysig i dag.
Jag har nog tagit i lite för mycket för kroppen säger ifrån och det enda jag kan göra är att sitta här och överleva smärtan medans Clara tjatar att vi ska göra både det ena och det andra och är rastlös.


Gabriel fick åka buss och han var inte så glad åt det heller då han fastnade i bältet sist han åkte, dom sitter så hårt att han inte får upp en del själv och det där hade tuggummi istoppat också så han blev rädd och det förstår jag. När han skulle gå till bussen i morse så står det en timmerbil precis innan hållplatsen och lastar av timmer, den står parkerad på hans sida och lastar av på andra så han visste inte hur han skulle komma förbi och jag tyckte det var läskigt för dom kan faktiskt tappa och han är så kort så dom ser väl inte att han kommer gående på sidan av bilen. Nu gick det bra, jag stod i fönstret och tittade och hade jag kunnat skulle jag ha följt med honom! Det är typiskt att det var just idag när han åker så sällan.


Dessutom står rummet och skriker på mig att jag måste göra klart där inne, jag vill men kan inte och just nu önskade jag att jag kunnat vinna en liten summa pengar så jag hade kunnat anställa några som gjorde klart rummet och köket. Då skulle det vara klart på ett kick :)


Jag måste träna mer på att kunna låta saker vara, släppa det när jag mår dåligt, annars blir det bara värre för stress är inte bra för smärtan. Det är så svårt när jag är sån kontroll freak ;)


Ha en bra dag! Kram

Av Catarina - 29 april 2013 21:51

Jag har inte fått nått vettigt alls gjort idag, det gick bara inte och det känns så dumt när jag har så mycket att göra i rummet men vill heller inte tillbringa sista april på akuten.
Sånt är tyvärr livet!

Jag fick höra av Claras dagis fröken att hon varit ledsen och gråtit efter mig idag :( ursh så hemskt! Men hon hade underbara kompisar som hade hämtat hennes kninis och tröstat henne <3 Det värmer mammahjärtat att hon har så fina vänner!
Hon har gråtit sig till sömns några kvällar för att hon har saknat sin hamster och kanin som är i himlen och då har jag fått ligga hos henne tills hon somnat. Det är svårt att förstå för en femåring varför hennes hamster bara dog!

Sov gott! Kram

Av Catarina - 29 april 2013 10:50

När jag drog upp rullgardinen i morse och tittar ut så snöar, regnar och blåser det. Fy vad trist!
Jag tänkte gå in och fortsätta i rummet men min kropp vill inte idag, jag är så stel och handlederna värker. Jag får hoppas att jag kan få hjälp nån dag.
Det är jobbigt att ha börjat och sen inte kunna slutgöra. Jag är så att börjar jag att göra någonting så måste jag avsluta så fort som möjligt, jag avskyr kaoset det blir då sakerna står överallt. Bara låta rummet stå är jobbigt och det ger mig dåligt samvete och det kryper i mig. Så det här blir en riktig utmaning både fysiskt och psykiskt för mig.
Fast när det äntligen blir klart kommer det att bli så bra :)

Ha en bra dag! Kram

Av Catarina - 28 april 2013 21:41

Vaknade åtta av smärtan så det var bara att kliva upp och ta medicinen. Det tog sen över tre och en halv timme innan det släppt så jag kunde fortsätta riva tapet i rummet.
Tanten kom och hjälpte mig på eftermiddagen sim tur var, skönt att sitta och småprata medans man skrapar, det tar sån himla tid att få bort alla lösa tapetrester. Jag hittade en jättesöt tapet under den som var med 15 lager färg ;-) Den måste ha satts upp när huset byggdes nångång -1982,83. I morgon måste jag få bort telefonsladdar och såna här vita lister som kablarna går i som sitter lite överallt, säkert sen det var småbarnsdagis här. Sen blir det listerna, dom åker ut! Anders tyckte vi skulle återanvända dom men det går jag inte med på, fula gamla smala som är fulla med färgklickar från alla gånger vi målat. Jag räknade ut att under dom 12 år vi har bott här har vi målat om där fyra gånger. Inte undra på att tapeten gick bra att riva ner ;-) den är alldeles tjock och stel.
Det är mycket kvar på väggarna och det går inte så fort för det är väldigt jobbigt för handlederna. Men det kommer att bli så fint bara det är klart! Det är det jag måste se framför mig för att klara av det här.
Barnen har varit ute hela dagen, grannarna har satt upp studsmattan så där har dom varit och hoppat så dom somnade ovaggade i kväll.
Dom är jättearga för att vi inte har satt upp våran men det är lite för blött än på gården och så ska vi såga ved där den ska stå först så dom får vänta ett tag till.


Ta hand om varandra! Kram


Av Catarina - 28 april 2013 00:39

Jag läste den här debatten på aftonbladet och blev förfärad, vad ska dom göra med våra barn? 

Jag kan hålla med om det som dom skriver HÄR     (länk till aftonbladet)

 

Psykolog: Sluta försöka göra barn könsneutrala

Vi måste behandla pojkar och flickor olika – för att ge dem samma chans i livet


Många genusfundamentalister säger nu att om vi bara försöker skapa könsneutrala barn genom att behandla pojkar och flickor exakt lika så löser vi problemet. Vi ska ge dem könsneutrala namn och leksaker, börja använda ordet ”hen”, förbjuda flickor från att klä sig i rosa och välja genuscertifierade förskolor. Förskollärarna ska agera könspoliser, slänga ut dockvrån och avstyra alla typiska kill- och tjejlekar.

 


DEBATTÖREN

Alf B Svensson, 69, Nässjö. Leg. psykolog, författare, föreläser på temat barn och familj.

DEBATTEN

I läroplanen står det att förskolan ska motverka traditionella könsmönster och könsroller. Dagens debattör ser positivt på det, men menar att det är kontraproduktivt att försöka behandla pojkar och flickor lika eftersom skillnaderna i deras beteendemönster har biologiska orsaker.

 

Läs hela debatten via läken, den är läsvärd och kanske kan få oss at förstå saker och ting bättre!



Av Catarina - 27 april 2013 23:15

Anders väckte mig i morse då han tyckte att jag inte andades ordentligt. Jag hade legat från fem på morgonen och andats snabbt för att sen sluta att andas och så höll jag på. Jag har haft ont i natt men det här brukar inte hända så ofta. Han kunde inte sova då han hela tiden fick ha koll så jag började andas igen.
Stackare!

Jag mått ganska bra idag och fast jag har rivit och grejat så har jag inte så ont :) Det är så fruktansvärt underbart och jag är så tacksam för alla dagar som jag får. Det går inte att beskriva känslan av att kunna sitta här och se på film och slippa tänka på smärtan och om jag ska få sova nåt i natt.
Härligt!

Syrran och Indra kom på dan för att leka lite, vi höll på att riva i Davids rum. Det är mycket roligare och går mycket lättare när man är flera :)
Vid sex skulle Gabriel och Indra på disco i skolan men som vanligt ångrade sig Gabriel så Indra fick åka själv :( han skulle vara hemma....trökmåns ;)
Jag tyckte lite synd om Indra men hon hade hittat kompisar där så det gick bra.

Syrran gjorde sån fin frisyr på Indra till discot då dom skulle ha frisyrtävling :) Hon gjorde en lika lite snabbt på Clara, jag har aldrig sett nåt liknande. En mimmi rosett av håret :)
Visst är den häftig? Indras var ännu snyggare och såg helt perfekt ut!

Sov gott! Kram


Av Catarina - 27 april 2013 22:50

Äntligen har vi börjat med Claras rum! Vi har tagit ut alla Davids saker, det var inte så mycket och sen har jag och syrran skruvat ner alla hyllor och andra saker medan barnen rev ner tapeten. Det var enkelt, den satt jättelös men det svåra är nog det lilla som blir kvar som jag ska ta.
Clara längtar så tills det är klart! Jag med :)

Ta hand om varandra! Kram

Presentation

  Jag är en 39 årig 5 barns mamma

Translate

Gästbok

Buzzador

 

Jag väntar på en ny kampanj

 

Arkiv

Frågeruta

20 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Bloggar jag följer

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13 14
15 16 17 18
19
20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2013 >>>

Sök i bloggen

RSS

Fler besökare till bloggen

Bloggportalen

Allmänt

Skapa flashcards