Direktlänk till inlägg 28 april 2013

Göra barn könsneutrala?

Av Catarina - 28 april 2013 00:39

Jag läste den här debatten på aftonbladet och blev förfärad, vad ska dom göra med våra barn? 

Jag kan hålla med om det som dom skriver HÄR     (länk till aftonbladet)

 

Psykolog: Sluta försöka göra barn könsneutrala

Vi måste behandla pojkar och flickor olika – för att ge dem samma chans i livet


Många genusfundamentalister säger nu att om vi bara försöker skapa könsneutrala barn genom att behandla pojkar och flickor exakt lika så löser vi problemet. Vi ska ge dem könsneutrala namn och leksaker, börja använda ordet ”hen”, förbjuda flickor från att klä sig i rosa och välja genuscertifierade förskolor. Förskollärarna ska agera könspoliser, slänga ut dockvrån och avstyra alla typiska kill- och tjejlekar.

 


DEBATTÖREN

Alf B Svensson, 69, Nässjö. Leg. psykolog, författare, föreläser på temat barn och familj.

DEBATTEN

I läroplanen står det att förskolan ska motverka traditionella könsmönster och könsroller. Dagens debattör ser positivt på det, men menar att det är kontraproduktivt att försöka behandla pojkar och flickor lika eftersom skillnaderna i deras beteendemönster har biologiska orsaker.

 

Läs hela debatten via läken, den är läsvärd och kanske kan få oss at förstå saker och ting bättre!



 
 
Sara

Sara

28 april 2013 01:43

Det handlar väl inte om att förbjuda flickor från att ha rosa kläder. Det handlar ju snarare om att ge barnen eget val , vill flickan ha blåa jeans-snickarbyxor istället för en rosa klänning ska hon få det och vice versa med killar. Det handlar inte om att förbjuda dockor, det handlar om att låta killar leka med dockor och tjejer med bilar. Det handlar om att bryta alla dessa normer och stereotyper och låta barn utvecklas och vara sig själva utan att känna sig tvingade att leka, klä sig och bete sig på ett speciellt vis utifrån sitt kön.

http://saramodigh.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Brorsan

28 april 2013 12:01

Det handlar också hur vi bemöter barnen. Det finns en anledning att det är så otroligt ont om kvinnor exempelvis som ingenjörer. Jag tycker det är ett bättre exempel jämfört med direktörer osv där det finns ett riktigt maktspel men varför blir inte kvinnor ingenjörer i samma utsträckning som män?

En sådan orsak är att man inte uppmuntrar teknikintressen hos flickor i samma utsträckning som pojkar men det börjar nog tidigare än så när flickor är "söta" och pojkar är "duktiga", flickor skall mera "vara" och pojkar skall mera "göra" och så bedöms man nog från väldigt tidig ålder och ordnar in sig därefter.

Att bryta det mönstret ser jag bara som positivt. Jag tycker debatten blir snedvriden och jag vägrar faktiskt läsa Aftonbladet och Expressen i de flesta frågor, så även här, eftersom de är bara ute efter sensationshysteri och därmed överdriver, lägger till och hittar på eget så snart de kan för att folk skall köpa deras tidningar.

 
Ingen bild

Brorsan

29 april 2013 10:33

Här är en annan sensationsartikel i samma tema:
http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article11038187.ab

Catarina

29 april 2013 10:51

Ska läsa den, tycker det här är så löjligt!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Catarina - 8 april 2018 12:58

Jag är en buzzador och är med i kampanj, jag har fått produkter från Garnier att testa. Jag fick Garnier Olia 9.0 - Ljusblond. Lite skillnad såg jag men inte mycket. Det positiva var att det luktade gott och det negativa var att krämen var svår att...

Av Catarina - 17 mars 2016 10:10

Vi har fått testa Arlas ekologiska ost Tidan. Den blev en superhit hemma hos oss? Den passade perfekt både på frukostmackan och hårdmackan till middagen. #arlaekologiskost #arlako #buzzador ...

Av Catarina - 1 mars 2016 21:36


Jag och min 8 åriga dotter har fått testat bokklubben Twinsy. Det är anpassade böcker för barn i lågstadiet. Clara tyckte mycket om böckerna och det var perfekt för mig att läsa högt för henne men även var det lätt för Clara att läsa själv. Det får...

Av Catarina - 25 september 2015 12:03

I onsdags ökade plötsligt smärtorna i lungorna och även andningen påverkades så det blev en tur till VC men väl där så skickade dom mig vidare till akuten i mora. Väl där blir jag sämre och jag får allt jobbigare att andas. När dom kollar syresättnin...

Av Catarina - 14 september 2015 00:27

I fredags fyllde min son 20 år! Vart sjutton tar åren vägen? Jag hade hittat på en överaskning på lördagen så på fredag kväll dök dom alla upp. Det var supermysigt att ha huset fullt men med 8 personer är huset väldigt trångt. David visste ingent...

Presentation

  Jag är en 39 årig 5 barns mamma

Translate

Gästbok

Buzzador

 

Jag väntar på en ny kampanj

 

Arkiv

Frågeruta

20 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Bloggar jag följer

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13 14
15 16 17 18
19
20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2013 >>>

Sök i bloggen

RSS

Fler besökare till bloggen

Bloggportalen

Allmänt

Ovido - Quiz & Flashcards