Alla inlägg under december 2012

Av Catarina - 7 december 2012 23:19

Jag fick höra idag att julkalendern har blivit anmäld 15 gånger!

Jag kan inte riktigt förstå varför, om föräldrarna inte tycker att det är bra för deras barn att titta, ja men låt dom inte titta då!

Förra årets julkalender då? är det okej att visa barnen hur man ska bryta sig in och stjäla?

Jag tycker att julkalendern i år är bra, spännande och rolig. Spökena är snälla och gulliga och mina barn som är mörkrädda och rädda för allt möjligt tycker jättemycket om den. Det klagas för mycket! 

Det är upp till var och en om man vill titta eller inte!

 

Årets julkalender: Mysteriet p Greveholm
.



Läs mer om det på SVD här  

 

 




Läs mer om det på Aftonbladet här 

 

Av Catarina - 7 december 2012 09:19

Vaknade glad idag, har inte en aning varför. Kanske drömt någonting bra eller så är det för att julen närmar sig.

Vi har så mysiga mornar jag och barnen :) Jag kliver alltid upp minst en halvtimme före dom så jag får en kopp the och vaknar, gör sen frukost åt dom och väcker dom vid sju, sen sätter vi oss i soffan och tittar på bolibompa och julkalendern tillsammans.

Det är kvalitets tid det.

 

I helgen fyller mamma år och jag har inte en aning vad jag ska hitta på för nåt, det är jättesvårt och jag är inte så jätteduktig på att komma på bra presenter. Sen finns det ju inget överflöd med pengar heller.

Vi har 4 födelsedagar inom släkten i december och på jul är det 8 ungar som ska ha julklappar, mina 4 och deras kusiner. Det är horibelt! men jag har sagt att vi inte köper paket åt dom vuxna, tycker det är viktigast att barnen får paket!

 

Hur gör ni med julklappar? Vilka köper ni åt, bara inom familjen? syskonbarn? Kusiner? Alla vuxna?

Vore jätteroligt att veta så lämna gärna en kommentar :)

 

Ha en härlig fredag! Kram


Jultomte på skidor

Av Catarina - 6 december 2012 22:08

Jag är med i en fotoutmaning på instagram, jag tycker det är kul att se hur alla tolkar olika teman. Det är väldigt många människor från olika länder med och allt tokas på sitt sätt.

Idag skulle det tas en bild från där man bor, jag tog en då jag var ute med hunden :) Ja, jag gick faktiskt 200 meter i kväll, det var underbart att äntligen få komma ut nu när det blivit mildare ute så jag kan andas,

Jag hoppas att det inte går över 10 grader kallt igen utan det kan hålla sig här så jag kan vara ute lite.

 

 

#fmsphotoaday   #fromwhereyoulive/yourcountry   #6


Så här ser fotoutmaningen ut

 

 


I dag skulle jag ta fram Claras luciakrona och linne för att se så allt stämmer och alla lampor lyser, linnet var bra men kronan gick inte att kolla då det inte fanns ett enda batteri i hela huset. Gabriel har nog tagit till sin radiostyrda bil och kamera :)

Det är skönt om det kan vara klart, ofta står jag kvällen innan och har lite panik.

 

Jag har fått klart julkortet som det ska vara, det blev jättefint :) Jag kommer att lägga ut det lite längre fram.

 

OBS!!!

Glöm inte av att hålla utkik efter tävlingen som jag snart kommer att ha här :) Ni vill inte missa den, jag är väldigt stolt över att ? (hemligt än så länge ;) ville vara med och sponsra priset!

 

Ta hand om varandra! Kram

 

 

 

Av Catarina - 6 december 2012 21:49



Här kan du läsa mer!  



Tyvärr fick jag inte videoklippet att fungera men gå in på länken så finns den där :)

Av Catarina - 6 december 2012 01:36

Jag älskar julen även om jag får dåligt samvete, pengarna räcker aldrig till, det är omöjligt att ge barnen vad dom önskar allra mest, man ska hinna baka allting....så håller det på!
Det allra värsta är att det inte är tillåtet att bestämma vart man själv vill vara under julen. Helst önskar folk att man ska dela på sig. Det har slutat med att vi har valt att stanna hemma och alla som vill är välkomna hit. Jag vill inte fara fram och tillbaka med 4 barn och stressa som en galning. Det var barnen som sa stopp för några år sen, dom vägrade, grät och bad att vi skulle vara hemma.

Men det är underbart med all julstämmning, förväntansfulla blickar och att få umgås och äta gott.
Pepparkaksdoften som sprider sig i huset, hyasinternas underbara doft och mimosa kvisten som bara måste finnas på julafton :)
Kvällen före julafton som vi samlas hela familjen för att klä julgranen och sen se en julfilm och äta en skinkmacka med den nygrilljerade skinkan, det är härligt!

Men jag kan inte låta bli att tänka på dom som inget har, som är ensamma, barn som inte får någon julklapp, eller barn som lever i missbrukarfamiljer.
Då känns det nästan som ett hån att klaga över bagateller som att jag skulle ha dåligt samvete som egentligen har precis allt!
Varför är det så svårt att verkligen se vad man har och vara nöjd med det? Vi har ju allt! Allt som vi behöver...

Kram

Av Catarina - 5 december 2012 22:10

Idag har jag försökt att få till ett julkort på barnen, inte så lätt :) två vill inte vara med längre och dom två minsta börjar bli så stora att dom ska bestämma hur dom ska se ut och hur dom ska posa ;)

Det blev bra ändå men vi får se vad jag gör utav bilderna, ganska tråkiga så som dom är.

 

     

 

Jag blev så himla besviken idag! Gabriel hade föräldrafika på fritids och jag missade det!!! Det är sånt som man inte får missa för allt i världen men det var just vad jag gjorde!

Anders missade att det stod på dörren.

Såna missar får man bara inte göra!

 

Jag har mått kasst idag, sååå fruktansvärt trött och ont så jag har varit grinig och irriterad hela dagen, sen kommer Johannes hem och berättar att han blivit erbjuden jobb i en gruva i kiruna så han vill hoppa av skolan! Jag trodde jag skulle explodera. Han har bara 1.5 år kvar och har kämpat så hårt och jag vill inte att han ska ge upp det nu. Mycket vart för att han vill tjäna pengar och att han vet att det är tufft för oss att ha två lägenheter. Det struntar jag i, jag kan äta gröt bara han går klart skolan. Om han bara visste hur kort ett och ett halvt år är!! 

Jag vet inte om jag kan förbjuda honom heller, han är ju 19 år... Det jag kan göra är att prata med honom om för och nackdelar.

Hur sjutton skulle han klara av att vara över 100 mil från hemma som är så hemmakär, och i en gruva! Det är inte hans stil alls, jag tror att han skulle stå ut i ett par veckor där. Tyvärr skulle skolan då vara förlorad.

Jag hoppas att han lyssnar på mig och att det löser sig!

 

Ta hand om varandra! Kram

 

Av Catarina - 4 december 2012 20:03

Det är så svårt att vara mamma ibland! En bra mamma, som lyssnar och bryr sig. Svårt att veta vilka strider jag bör ta och vilka som kan ignoreras. Skulle jag ta allt skulle jag inte få göra annat. Är det inte den ena så är det den andra så det tar aldrig slut.
Man ska lyckas att vara pedagogisk, vilket inte alltid fungerar. När man själv mår dåligt, är irriterad eller stressad så är det långt borta. Barnen vet vilka knappar dom ska trycka på också och då är det nog bara att vända sig om och börja räkna baklänges från 99 ;)
Det är ingen ide att börja disskutera med dom för tyvärr är dom väldigt duktiga att prata och när man är arg och irriterad blir det inte bra alls.
Men det är väldigt svårt att vara tyst :)
Gabriel är expert på att reta mig, Clara har också kommit igång.
Det är jobbigt men jag tror på att har jag sagt en sak då är det så och att aldrig ändra sig och släppa efter för då vet dom att det fungerar och blir bara värre. Det man får passa är vad man säger! Och även om man är arg och irriterad så måste man tänka först och prata sen ;) det svåraste som finns ;)
Det är lätt att förbjuda saker som inte bordes och sen ångrar man sig men sagt är sagt!
Lätt att säga, lätt att skriva men svårare i praktiken :)

Ha en mysig kväll! Kram

Av Catarina - 4 december 2012 15:13

Jag är så trött, onormalt trött. Jag klarar inte av att sitta ner utan att somna och fast jag försöker få upp ögonen så går det inte.
Det är så jobbigt för jag vill göra så mycket. Jag måste få ordning i huset och sen är det bakningen som hade varit skönt att ha klar.
Jag har börjat dricka blutsaft och dom dagar jag har svårt att äta så tar jag en typ näringsdryck, det borde hjälpa till. Sömnbristen kan jag inte göra någonting åt, men min kropp borde vara så van efter alla år.

Idag har jag lovat mina barn att bubbla med dom :) Det är någonting som dom uppskattar.
Och så perfekt när det är mörkt och kallt ute så vi får tända ljus överallt :)

Snart kommer mina älsklingar hem och då blir det full fart på ca 5 sekunder ;)

Ha en bra dag! Kram

Presentation

  Jag är en 39 årig 5 barns mamma

Translate

Gästbok

Buzzador

 

Jag väntar på en ny kampanj

 

Arkiv

Frågeruta

20 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Bloggar jag följer

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6 7 8 9
10
11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Fler besökare till bloggen

Bloggportalen

Allmänt

Skapa flashcards