Alla inlägg den 1 november 2012

Av Catarina - 1 november 2012 21:48

Barnen har idag gjort egen fågelmat. Det var lätt och roligt men lite kladdigt men det är ju sånt dom flesta barn gillar :)


Gabriel hittade receptet i sin kråke bok och man kan använda olika sorters frön.
Vi tog solrosfrön, vanliga och skalade.
Nötter för fåglar, äppel tärningar, brödsmulor.
Sist men inte minst så behövs det kokosfett.
Dom började med att smälta fettet och hade sen i allting och rörde om.


Vi tog en terracotta kruka och ett snöre och en knapp. Dra repet igenom hålet och sätt knut så knappen sitter fast. Repet ska ha långa ändar åt båda hållen så du kan knyta den upp och ner och då ska fåglarna kunna sitta på det andra snöret som hänger ner.
Jag hade bara en kruka hemma så då tog dom pappersmuggar som var från ett kalas, det gick också bra men man fick vara försiktig när man gjorde hålet i botten.


Vi fick vänta tills det började stelna lite innan vi kunde hälla upp det för det rann rakt igenom annars.


I morgon ska vi sätta upp dom och jag kan lova att fåglarna kommer att bli glada :)



Av Catarina - 1 november 2012 09:56

Det är så trist väder idag, det har regnat så nu töar det. Även om det fortfarande finns mycket snö kvar så är det inte kul när det är is överallt, för tyvärr så fryser det på kvällarna och blir då isbanor överallt.

Barnen blir dyngsura så fort dom går ut och behöver minst tre ombyten ;)

 

Jag har hittat en spray för håret som ska göra så det inte blir elecktriskt och flygit.

Mitt och Claras hår är hemskt på vintern och för henne som tar på och av mössor flera gånger varje dag. Det blir att stå rakt ut och vi ger varandra stötar så vissa dagar får jag inte röra henne för hon tycker att det är läskigt :)

 

Jag hoppas den här hjälper, jag har inte testat den än men har sprayat Claras hår två dagar nu och på eftermiddagarna så har håret varit bra.

Om den funkar så har dom kommit på en väldigt bra spray som dom flesta kommer att vilja ha! För vem gillar när håret klistrar sig i ansiktet varje gång man tar på en tröja eller tar av sig mössan?

 

Jag återkommer längre fram om den verkligen fungerar så bra som dom påstår!

 

 

Av Catarina - 1 november 2012 09:33

Jag tycker att det låter väldigt dumt! Hur ska alla ungdommar kunna skaffa jobb utan att ha ett körkort? Bor man inte i en stad så finns det inte tunnelbana eller bussar som går var 5 minut så dom kan inte åka kommunalt, om det inte är så att alla ungdomar då måste flytta till större städer!

 

Jag tycker personligen att 18 år är en bra ålder. Det här förslaget att staten ska bekosta utbildningen är jättebra då många ungdommar har svårt att få jobb och många föräldrar har inte råd att bekosta utbildningen. Alla 18 åringar borde ha samma rättigheter till körkort, fattig eller rik!

 

Gå in på Aftonbladet och läs och rösta på hur du tycker!

 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15704689.ab



http://www.aftonbladet.se/debatt/article15692172.ab




 

Presentation

  Jag är en 39 årig 5 barns mamma

Translate

Gästbok

Buzzador

 

Jag väntar på en ny kampanj

 

Arkiv

Frågeruta

20 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Bloggar jag följer

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24
25
26 27
28
29 30
<<< November 2012 >>>

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Fler besökare till bloggen

Bloggportalen

Allmänt

Skapa flashcards