Alla inlägg under juli 2012

Av Catarina - 25 juli 2012 21:08

Lägger ut lite bilder från när vi var och badade idag. Jag har provat olika redigerings appar till bilderna :)

Av Catarina - 25 juli 2012 13:24

Blev så glad! Fotoboken kom idag! Den blev jättefin och var klart mödan värt :) Jag kommer att göra flera med våra vanliga kort sen. Tuija, Gabriel och Casper bakar jordgubbspaj och Clara och Casandra plockar blåbär här på baksidan till deras blåbärspaj :) jag har tagit mig en stund till att vila. Inser att jag inte kommer fixa det här annars om jag inte tar det lugnare. Måste få sova nån natt snart. När bakningen är klar så blir det nog bad i dammen :)


Ta hand om varandra! Kram


Lite bilder från fotoboken ;)

Av Catarina - 25 juli 2012 02:44

Kan inte sova...absolut inget ovanligt men jag brukar kunna vara för trött för att blogga. Jag har sån hemsk smärta i lungorna :( det har varit kvavt här idag och fast vi har sovrums fönstret öppet känns det inte. Jag får så fruktansvärt tungt att andas och smärtan i lungorna blir värre. Ledvärken kan driva mig till vansinne! (fibromyalgi) Har varit kallsvettig hela eftermiddagen och hade inte en chans att kunna sätta mig. Först på fm kom syrran och hälsade på :) och hämtade sin present ;) det var en Sune bok ;) ni vet sunes jul, sunes sommar!? Gabriel hade köpt för sina egna pengar på loppisen och hon blev jätteglad :) sen var Tuija och jag tvugna att åka och handla till malung, det går åt mycket när man är många :) inte minst mjölk och bröd! Vi är 8 pers just nu! 9 när Johannes kommer :) Vi var först till apoteket och där hittade jag äntligen ett handleds stöd som jag nu hoppas kommer att fungera när jag har som mest led värk. Köpte bara till ena handleden eftersom det kostade 165:- fungerar det så jag får lindring så köper jag ett till. När vi handlat klart ringer David och han hade jobbat klart och kom precis till malung så han fick åka med oss hem. Klockan var halv fem/fem och det var bara att packa upp maten och börja laga middag. Jag gjorde våran underbara kålgryta idag som alla älskar! Till och med min man ;) han äter inte kål pudding eller kåldolmar men det här duger. Jag använder blandfärs och kål som jag steker i omgångar och lök sen blandas allt och jag kryddar med vitpeppar,salt och kryddpeppar och det ska vara mycket! Över en halv burk! grädde och creme fraiche i och sen puttra ca 20 min. Vill man så serverar man med potatis till och lingon och färsk broccoli. Supergott! Prova! När maten nästan var färdig så ringer brorsan (dom åkte från sthlm i natt och bor i stugan) och vill komma och hälsa på oss. Jättekul! Dom hade med sig presenter till Gabriel & Clara och dom blev jätteglada! 3D stickers att sätta på väggen. Vi åt och efter maten fikade vi och alla fyra barn ville bada i bubbelbadkaret så in med alla i duschen och sen i badet. När sen brorsan och hans fru åkt och barnen upptagna ur badet så var det kvällsfika för dom och sen säng. Jag kände när jag skulle borsta tänderna på barnen att jag inte skulle klara många minuter till ståendes! kallsvetten rann efter ryggen och smärtan blev bara värre så fort i säng och sen äntligen SOFFAN! Så här ligger jag nu men ångrar jag nåt idag? Nej! ;) jag älskar att ha och få besök av mina älskade vänner och jag hoppas att dom stannar många dagar till :)


Ta hand om varandra! Kram

Av Catarina - 23 juli 2012 21:53

Nu sitter jag och Tuija och myser och pratar i soffan. Jag är glad att hon är här ;) alla 4 små sover David sover snart han oxå då han haft en tung dag på jobbet idag. Det är tungt att gå med röjsåg en hel dag och det märks för han äter dubbelt så mycket!

Jag lagade Kyckling med tomatbulgur till middag och det var en stor hit för alla utom min man ;) Förstår inte varför allt nyttigt är farligt ;) men barnen åt och tyckte det var gott. Och väldigt enkelt och tog inte lång tid. Om någon är intresserad så kan jag lägga ut receptet annars finns det i bloggen som jag länkade till. Jag kommer att fortsätta att kämpa på med nya maten så mycket som möjligt.

Nu blir det fortsatt mys med bästa vännen!

Ta hand om varandra! Kram

Av Catarina - 23 juli 2012 15:50

Våran lunch idag blev en bulgur sallad. Jättegott blev det och det blev även kvar som funkar till kycklingen på eftermiddagen. Spännande med nya maträtter, gäller bara att våga!



Av Catarina - 23 juli 2012 12:25

Vi väntar och väntar nu på att dom ska komma! Vet inte när hon åker och det tar ca 2 timmar att köra. Ska bli så mysigt att träffas. Barnen väntar såklart på kompisarna och var uppe 7.30 i morse. Det blev inte många timmars sömn utan får bli vila i soffan tills dom kommer :)
Det blåser och är grått och trist men just nu regnar det inte och barnen är ute i lekstugan och leker. Anders är och handlar så jag tar chansen nu till lite lugn och ro i soffan :)
Jag ska försöka använda positivt tänkande så kanske solen kikar fram ;)
Ha en underbar dag och ta hand om varandra! Kram

Av Catarina - 23 juli 2012 02:51

Snart morgon och jag kan inte sova! Värken i kroppen sliter och drar i mig och allra värst är det i hand & fotleder men även axlar höfter och rygg. Jag hoppas att barnen kommer sova länge i morgon annars blir det en jobbig dag. Får nog sova lite middag! Det är så ensamt på nätterna, alla ligger och sover och jag blir så avundsjuk för det är det enda jag önskar just nu! Vi har fönstret öppet i sovrummet och det spöregnar och vinden rasar ute, låter precis som om det skulle vara höst! Helt otroligt i slutet på juli. I går natt vid fyra var det bara två grader varmt ute!!! Det ni! Kanske skulle ta och fundera på att flytta lite mer söderut från fjällvärlden ;) skulle gärna flytta från knotten oxå! Mygg går an men inte knotten! Dom är i hundratal och driver en till vanvett. Nu har jag dessutom fått huvudvärk, kan bero på att jag sovit så dåligt den sista veckan kanske ;) Sover nog 4-5 timmar per natt. Har jag tur några till. Kan lika gärna planera morgondagen när jag ändå bara ligger här som en trasa oförmögen att göra något vettigt! Till lunch kommer min vän och hennes kottar hit och ska stanna flera dagar så då kan vi äta kycklingfile, borde räcka till 8 personer och en matdosa men middag då!? Vad sjutton ska jag göra då? Var sugen att testa morotspankakor men barnen kanske inte är så sugna på det. Måste nog sätta mig och plsnera maten den här veckan när vi är så många. Nu får jag sluta skriva... mina ögon gör jätteont! Måste ta mig råd och gå till optikern snart:)


Ta hand om varandra och sov så gott! Kram



Av Catarina - 22 juli 2012 23:43

 

Till minne av offren på Utöya

Submitted by  on 22 juli, 2012 – 14:37One Comment


Den 22 juli 2011 skedde det hemska massmördandet i i Oslo och på Utöya. Många många påminner oss idag om detta och mycket sägs idag till tröst för alla som drabbats. Morden var ett angrepp på det öppna samhället och på de demokratiska värdena.

När jag öppnar Facebook idag läser jag hundratals inlägg till minne av det hemska som skedde för ett år sedan.

Här är några röster:
Peter Högberg
Såren kommer läka men ärren finnas kvar på det norska folket och de direkt drabbade. En del ärr skörare än andra. liknande dåd kommer att ske runt om i vår värld och vi kan inte bygga stängsel mot det utan endast som Stoltenberg var inne på för ett år sedan bygga det med mer demokrati och trygghet. Men idag låter vi oss minnas, hedra och tänka. Imorgon tar kampen oss vidare igen… Ty viljan till en bättre värld är en stark drivkraft.

Svenska Dagbladet och Expressen berättar att Springsteen hedrade Utöya-offren
Bruce Springsteen hedrade Utöya-offren under sin konsert i Oslo på lördagskvällen. Inför över 40 000 åskådare på Valle Hovin framförde han bland annat låten ”My city of ruins”, som kommit att förknippas med terrordåden i New York 11 september 2001. Under låten kommenterade han offren för Anders Behring Breiviks terrordåd.

Runt om i både Sverige och Norge samlas idag människor till manifestationer och minneshögtider. Här är en sådan manifestaton i Timrå.

Dagens Nyheter berättar hur årsdagen tas upp världen över:

“Dagen då snöns land färgades av blod”, så skriver den spanska tidningen El Mundo på årsdagen av dåden vid Utøya och bildsätter med norska flaggor och blommor vi vattenbrynet på Utøya.

BBC kallar händelsen
 den värsta i Norge sedan andra världskriget och beskriver hur Norges minnesdag kommer att se ut. Tidningen återger händelsen och beskriver vidare hur attacken har gjort att många i Norge blivit mer benägna än tidigare att vilja arbeta för ett öppet och tolerant samhälle.

 

Det är fruktansvärt att något sådant här kan hända! Det finns inga ord bara en massa sorg. Jag förstår inte hur en sån människa som kan göra något sådant här tänker?! Det fins liksom inte! Alla dessa oskyldiga människor...Jag mår illa! Jag hoppas nu att alla anhöriga till offren får lite frid och att dom kan börja gå vidare. Vi måste vara rädda om varandra

 

 

 

 

Presentation

  Jag är en 39 årig 5 barns mamma

Translate

Gästbok

Buzzador

 

Jag väntar på en ny kampanj

 

Arkiv

Frågeruta

20 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Bloggar jag följer

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23
24
25
26
27 28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Fler besökare till bloggen

Bloggportalen

Allmänt

Ovido - Quiz & Flashcards