Alla inlägg den 22 juli 2012

Av Catarina - 22 juli 2012 23:43

 

Till minne av offren på Utöya

Submitted by  on 22 juli, 2012 – 14:37One Comment


Den 22 juli 2011 skedde det hemska massmördandet i i Oslo och på Utöya. Många många påminner oss idag om detta och mycket sägs idag till tröst för alla som drabbats. Morden var ett angrepp på det öppna samhället och på de demokratiska värdena.

När jag öppnar Facebook idag läser jag hundratals inlägg till minne av det hemska som skedde för ett år sedan.

Här är några röster:
Peter Högberg
Såren kommer läka men ärren finnas kvar på det norska folket och de direkt drabbade. En del ärr skörare än andra. liknande dåd kommer att ske runt om i vår värld och vi kan inte bygga stängsel mot det utan endast som Stoltenberg var inne på för ett år sedan bygga det med mer demokrati och trygghet. Men idag låter vi oss minnas, hedra och tänka. Imorgon tar kampen oss vidare igen… Ty viljan till en bättre värld är en stark drivkraft.

Svenska Dagbladet och Expressen berättar att Springsteen hedrade Utöya-offren
Bruce Springsteen hedrade Utöya-offren under sin konsert i Oslo på lördagskvällen. Inför över 40 000 åskådare på Valle Hovin framförde han bland annat låten ”My city of ruins”, som kommit att förknippas med terrordåden i New York 11 september 2001. Under låten kommenterade han offren för Anders Behring Breiviks terrordåd.

Runt om i både Sverige och Norge samlas idag människor till manifestationer och minneshögtider. Här är en sådan manifestaton i Timrå.

Dagens Nyheter berättar hur årsdagen tas upp världen över:

“Dagen då snöns land färgades av blod”, så skriver den spanska tidningen El Mundo på årsdagen av dåden vid Utøya och bildsätter med norska flaggor och blommor vi vattenbrynet på Utøya.

BBC kallar händelsen
 den värsta i Norge sedan andra världskriget och beskriver hur Norges minnesdag kommer att se ut. Tidningen återger händelsen och beskriver vidare hur attacken har gjort att många i Norge blivit mer benägna än tidigare att vilja arbeta för ett öppet och tolerant samhälle.

 

Det är fruktansvärt att något sådant här kan hända! Det finns inga ord bara en massa sorg. Jag förstår inte hur en sån människa som kan göra något sådant här tänker?! Det fins liksom inte! Alla dessa oskyldiga människor...Jag mår illa! Jag hoppas nu att alla anhöriga till offren får lite frid och att dom kan börja gå vidare. Vi måste vara rädda om varandra

 

 

 

 

Av Catarina - 22 juli 2012 23:03

Jag skrev i förra inlägget att jag skulle lägga in en länk till en blogg som jag fick mycket inspiration av så här är länken:

 

http://food-and-health-in-my-way.bloggplatsen.se/



Kika gärna in där om ni är intresserade av god hälsosam mat :)


Ta hand om varandra! Kram


Av Catarina - 22 juli 2012 21:01

Hade jag fått bestämma idag så hade jag inte ens gått upp! Jag har verkligen mått skit idag och hela kroppen har kännts som om den var trasig. Till och med ögonen har gjort ont och svider, har fullt sjå att skriva eftersom jag inte ser riktigt. Bokstäverna flyttar sig och allt blir suddigt. Kallsvettig så fort jag gör något. Så, det här var inte min dag alls. Måste bara må bättre när bästa vännen kommer i morgon ;) Fast mår jag dåligt gör det inget för hon förstår.
Älsklingarna har lekt i lekstugan hela eftermiddagen och haft jättekul. Johannes har åkt hem till sig och ska jobba i morgon, David kom hem idag och jobbar oxå i morgon. Dom har fullt upp och det är synd attJohannes inte kunde få ett jobb här ist. Men man får ta det man får och vara glad över det!

Gjorde världens godaste köttfärssås idag. Hade i lite allt möjligt som vi hade hemma, rivna morötter och majs och lite soltorkad tomat och serverade med Bulgur och en riktig sallad (babyspenat, körsbärstomater, avokado, paprika och lite gurka) smaskens! Jag älskar sallader av alla dess slag. Jag har en dröm att kunna laga hälsosam mat för hela familjen men allt som är nyttigt äter inte min man, konstig smak, konstistens... Han ska ha husmans kost och pizza å hamburgare ibland. Jag klarar inte av att äya det nå mer, vet inte varför det har blivit så. Jag letar recept och har hittat en underbar hemsida som ger mig jättemycket inspiration. Jag kan inte länka från blogg appen så jag gör det när jag får tillgång till datorn. Den är värd att kika in på och jag kan nästan lova att du blir inspirerad :)
Tycker det känns lite läskigt när många nu börjar prata om att maten faktiskt kan göra oss sjuka och vissa ingridienser är det många E nummer och annat tok i. Så det är väl inte konstigt men vill jag verkligen ge det till mina barn? Hur påverkar det dom när dom växer? Jag är uppväxt på "riktig" mat. Alldrig halvfabrikat hemma hos oss utan mamma lagade allt från grunden. När jag var 15 hade vi aldrig ätit pizza hemma hos oss, låter ganska knäppt men så var det, mamma och pappa köpte en halv älg och halva grisar och styckade oftast själva. Inga charkvaror där inte. Och mycket pasta var det inte heller, bara nångång, potatis till nästan allt. Det vill jag kunna ge mina barn! Tyvärr sätter min sjukdom och min mans jobb käppar i hjulet. Jag orkar inte alltid laga mat när han jobbar kväll utan kan då ta en pulversoppa eller färdiga köttbullar m.m Försöker laga storportioner men det försvinner då det är många matdosor och stora killarna kan äta mat tre-fyra ggr/dag ;) positivt men skulle behöva köpa lite större grytor kanske ;)
Men som sagt jag ska jobba hårdare för jag tror att det lönar sig i längden och bara jag kommer in i det och hittar enkla snabba recept och planerar bättre så borde jag få till det. Eller vad tror ni? Nån som har ett bra tips? Kanske sitter i samma situation? Dela gärna med er :)

Ta hand om varandra! Kram

Presentation

  Jag är en 39 årig 5 barns mamma

Translate

Gästbok

Buzzador

 

Jag väntar på en ny kampanj

 

Arkiv

Frågeruta

20 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Bloggar jag följer

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23
24
25
26
27 28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Fler besökare till bloggen

Bloggportalen

Allmänt

Skapa flashcards